Lusitanoforeningen i Danmark blev stiftet i december 2006 hos Katrine Boelsgaard på Teglbrændergården. 6 personer var til stede og derved blev foreningen dannet. Foreningen er endnu lille og da heller ikke anerkendt som forening under Landskontoret for heste, men da antallet af Lusitanoheste i Danmark er steget markant siden 2005, så bliver det forhåbentlig en realitet en dag.

I 2013 blev Lusitanoforeningen godkendt under APSL (Associação Portuguesa do Cavalo Puro Sangue Lusitano), som er den portugisiske forening og stambogsfører.

Det betyder at alle dokumenter og ejerskifter automatisk går gennem Lusitanoforeningen Danmark, hvis avler/køber er dansk. APSL oplyser Lusitanoforeningen om alle ejerskifter.

Du kan melde dig ind i foreningen ved at sende en mail til bestyrelsen.
Du er velkommen til at kontakte os omkring alt der vedrører racen; du kan se bestyrelsens medlemmer og kontaktinformationer under bestyrelsen.

Foreningens ydelser

Når du er medlem af foreningen, har du adgang til foreningens gruppe på Facebook, du kan sætte heste til salg på hjemmesiden og få hingste på hingstelisten.
Du kan få diverse ydelser som f.eks. ejerskifte, deltagelse i foreningens arrangementer, shows, kåringer mm. til halv pris. Du kan også søge kørselstilskud hvis du deltager i arrangementer, hvor du tydeligt reklamerer for Lusitanoracen.

Tilskud fra foreningen:
Vi yder tilskud til medlemmernes aktiviteter mht. kørsel over broen, til shows o. lign. aktiviteter der fremmer kendskabet for racen i DK. Vi arbejder på at vi i fremtiden også kan yde tilskud til andet kørsel (eks. landfast kørsel). Eneste krav fra os for at yde dette tilskud er, at det tydeligt skal fremgå at equipagen er en Lusitano/hører til foreningen. Dvs. der rides med logo underlag, vest eller andet hvor racens navn eller foreningens logo tydeligt fremgår. Dette må ikke bæres skjult.
Tilskud kan også gives hvis equipagen indgår som medlem i et arrangement eller show lavet af foreningen og hvor foreningen har en stand. Eks ved dyrskuer o.lign.Skriv til os, hvis du vil ansøge om tilskud til et arrangement: bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk

Hestepas (bluebook): Alle føl skal registreres indenfor det år de er født, for at blive godkendt som en renracet Lusitano (PSL). Er de ikke dette, registreres de som Cruzado. Når du har betalt for din nye hest skal du huske at få dit hestepas med, med det samme.
Kontakt bestyrelsen for hjælp med registrering af Lusitano føl.

Sådan foregår et ejerskifte

Du printer blanketten, som findes nedenfor, den tager du med når du betaler for din nye hest. Sælger skal være ejeren – dvs. den person som hesten på nuværende tidspunkt tilhører ifølge ejer-certifikatet. Har nuværende ejer ikke ejerskiftet hesten til sit eget navn skal dette gøres først.

Sælger underskriver blanketten og det gør du også. For det meste kan blanketten mailes til sælger og et scan kan sendes retur – dette godtages af APSL.
Den udfyldte blanket sendes til Lusitanoforeningen pr mail (bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk), eller post til Formand Julie W. Lundholdt, Borupvej 9, 9510 Arden.

Sælger kan evt. selv sende den direkte til APSL.

APSL vil lave dine papirer og sende til Lusitanoforeningen. Du vil herefter få tilsendt en regning fra os og når den er betalt, vil Lusitanoforeningen sende papirerne til dig – husk derfor at oplyse din adresse.