Priser/hvordan

Alt papirarbejde går automatisk via os til APSL. Dvs. bla. ejerskifte, føl registrering mm.
Når du er medlem af foreningen kan du deltage i foreningens arrangementer, shows, kåringer mm. Og du kan få diverse ydelser til halv pris. Du kan også søge kørsels tilskud hvis du deltager i arrangementer der reklamerer for Lusitano racen.

Priser:

Ejerskifte:                           Medlem: 250 kr. ikke medlem: 500 kr.
Ejerskifte Cruzado:         Medlem: 350 kr. ikke medlem: 700 kr.
DNA Prøve:                        Medlem: 500 kr. ikke medlem: 750 kr.
Føl registrering:               Medlem: 950 kr. ikke medlem: 1900 kr.

Hestepas (bluebook):   Medlem: 475 kr. ikke medlem: 950 kr.
Kåring hoppe :                  Medlem: 3000 kr. ikke medlem: 6000 kr.

Kåring hingst:                    Medlem: 3000 kr. ikke medlem: 6000 kr.

Når du skal have registreret et føl du har avlet: Alle føl skal registreres indenfor det år de er født for at blive godkendt som en renracet Lusitano (PSL).

1. Hingste ejeren, skal indberette bedækning af hoppen(Attest), senest 14 dage efter bedækning.
  2. Der bliver fremsendt Registerings kit til hoppe ejeren. Indhold: DNA test Kit, Pas dokument, føl registerings dokument til APSL.
  3. DNA kit skal sendes til blodtypelaboratoriet, Pas dokumentet skal sendes originalt til foreningen og Registeings dokumenterne kan sendes på mail til Bestyrelsen.
  4. Der vil blive frem sendt regning til den registerede ejer af føllet, først for DNA prøven, der efter for registering og pas. Foreningen tillader sig at holde på ejercertificatet, til betaling er modtaget.

Da denne proces kan tage lang tid, en DNA prøve tager 4-6 uger, er det vigtigt at komme i gang føllets første leve måned!

Tilskud fra foreningen :
Vi yder tilskud til medlemmernes aktiviteter mht kørsel over broen , til shows olign aktiviteter der fremmer kendskabet for racen i DK . Tilskuddet er op til kr 325 i alt pr vej (svarende til en alm. Personbil over øresundsbroen) .
Vi arbejder på at vi i fremtiden også kan yde tilskud til andet kørsel. ( eks landfast kørsel).
Eneste krav fra os for at yde dette tilskud er, at det tydeligt skal fremgå at equipagen er en Lusitano/ hører til foreningen. Dvs der rides med logo underlag, vest eller andet hvor racens navn eller foreningens logo tydeligt fremgår. Dette må ikke bæres skjult.
Eller hvis equipagen indgår som medlem i et arrangement eller show lavet af foreningen og hvor foreningen har en stand. Eks ved dyrskuer olign.
Skriv HER hvis du vil ansøge om tilskud til et arrangement: bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk

Når du skal have kåret en hingst: Du tilmelder dig kåringen ( hvis der afholdes dette år) på mail: avl@lusitanoforeningen.dk. Du skal udfylde en blanket som du får tilsendt pr mail . Når du kommer til kåringen skal hingsten først fremvises under rytter og siden bedømmes uden udstyr (sadlen tages af). De nærmere betingelser fåes af kåringsudvalget på mail: avl@lusitanoforeningen.dk
Med i prisen for kåringen indgår gebyr til dommer og reg. Af den kårede hingst. Vi forbeholder os ret til kun at afholde kåringer når der er tilmeldt nok deltagere.
Hingste der bruges til avl skal kåres senest samme år som første føl fødes. Ellers vil føllet blive reg. Som cruzado.

Når du skal have kåret en hoppe: Du tilmelder dig kåringen ( hvis der afholdes dette år) på mail: avl@lusitanoforeningen.dk. Du skal udfylde en blanket som du får tilsendt på mail, inden kåringen og sende denne til kåringsudvalget. Når du kommer til kåringen skal hoppen enten fremvises under rytter eller for hånd ( med kapsun eller trense). De nærmere betingelser fåes af kåringsudvalget på mail:avl@lusitanoforeningen.dk.
Med i prisen for kåringen indgår gebyr til dommer og reg. Af den kårede hoppe. Vi forbeholder os ret til kun at afholde kåringer når der er tilmeldt nok deltagere.
Hopper der bruges til avl skal kåres senest samme år som første føl fødes. Ellers vil føllet blive reg. Som cruzado.

Hvis du vil have bedømt din vallak : Spørg om det er muligt ved kåringen.

Sådan foregår et ejerskifte:

1. Du printer blanketten og tager den med når du betaler for din nye hest. Sælger skal være ejeren – dvs den person som hesten på nuværende tidspunkt tilhører ifølge ejer papirer. Har nuværende ejer ikke ejerskiftet hesten til sit eget navn skal dette gøres først. Sælger underskriver blanketten og det gør du også. Evt kan blanketten mailes til sælger og et scan kan sendes retur – dette godtages af APSL.
  2. Denne blanket sendes så til os pr mail, fax eller post til adresse: eller mail: . Eller evt kan sælger selv sende den direkte til APSL.
  3. Du vil herefter få tilsendt en regning fra os. APSL vil lave dine papirer og sende til formanden for den danske forening.
  4. Når denne regning er registreret som betalt vil vi sende papirerne til dig. ( Husk at oplyse din adresse).

Da Lusitanoforeningen Danmark i juni 2013 skrev under på at høre under APSL, betyder det at alle dokumenter og ejerskifter fremover automatisk vil gå igennem Lusitanoforeningen Danmark hvis avler/jer/køber er dansk. APSL oplyser automatisk foreningen om alle ejerskifter.

Hestepas (bluebook): Alle føl skal registreres indenfor det år de er født for at blive godkendt som en renracet Lusitano (PSL). Er de ikke dette, registreres de som Cruzado. Når du har betalt for din nye hest skal du huske at få dit hestepas med , med det samme.
Kontakt formanden for hjælp med registrering af Lusitano føl.