Feira Nacional do Cavalo – Golegã

Den årlige hestefestival i byen Golegã i Portugal, afholdes hvert år i november.

Altid i forbindelse med helligdagen st martinho den 10. Golegã bliver kaldt Capital de cavalos: heste hovedstaden. Golegã er en lille landsby midt i Portugal langt fra de gængse turistruter og midt i den mest uspolerede del af landet. Festivalen er rustik og meget lokal. Den udspringer fra dengang militæret skulle bruge heste. Her kom avlerne fra hele Portugal med deres heste og stillede dem op på rækker.

Så gik militærets personale rundt og udvalgt de egnede dyr. Efterhånden udviklede det sig til en fest. En fest for Lusitano hesten. Deraf kan man stadigt den dag i dag se hestene stillet op i spiltove, række efter række, langs kantenaf den arena der ligger midt i byen. Der handles stadigt mange heste, avlerne fremviser den type der repræsenterer hans eller hendes smag og de bedste heste stilles i konkurrencer. Der er opvisninger og shows og byen er levendehele døgnet i en hel uge. Hvert år er der flere af vores medlemmer som tager afsted.

XX FESTIVAL INTERNACIONAL DO CAVALO PURO SANGUE LUSITANO

Festivalen er det årlige arrangement der afholdes af APSL (Associação Portuguesa do Cavalo Puro Sangue Lusitano) som er dem der står for alt omkring avlen af Lusitano heste. Dette er det officielle Lusitano arrangement for avlerne og Lusitano interesserede fra hele verden.Normalt er der klasser for 1, 2, 3, 4 års og ældre heste hvor de bliver redet, som noget nyt er der også klasser for redne hopper, samling af hopper, kåringer, avler præmier, ærespræmier og meget mere, der har med avlen af Lusitano heste at gøre. Her er også konkurrencer, shows og fremvisning af de portugisiske traditioner, blandt andet med Equitação de Trabalho – som er det samme som Working Equitation og Equitação à Portuguesa, som er traditionel Portugisisk dressur. Festivalen er en kæmpe oplevelse!