APSL og kåring

Associacäo Portuguesa de Criadores do Cavalo Puro Sangue Lusitano (APSL) Al registrering af Lusitano heste og avl foregår igennem APSL – Associacäo Portuguesa de Criadores do Cavalo Puro Sangue Lusitano (Foreningen af Portugisiske avlere af den rene Portugisiske race – Lusitano).

Siden 1965 har Lusitano racen haft sin egen stambog – O Livro Genealógico.

Et føl efter 2 avlskårede Lusitano heste, skal registreres hos APSL. For at blive indskrevet i Livro de Nacimentos, en del af Lusitano hoved stambogen.

(O Livro/The Book) hvor alle Lusitano heste med papirer erregistreret. Når hestene bliver 4 år kan de avlsgodkendes og registreres i Livro de Adultos. Hingstene skal fremvises under rytter og for hånd for at blive kåret og det er bestemt ikke alle opstillede heste der slipper igennem nåleøjet.

For at en Lusitano kan blive kåret, skal den være registreret i Livro de Nascimentos og dermed være efter avlskårede forældre. Ved kåring bliver den indskrevet i Livro de Adultos med stamtavle og kårings point og hvor al avl efter avlsgodkendte Lusitano heste også bliver registreret.

Når et føl skal registreres og begge forældre er i Livro de Adultos, så skal der også sendes registrerings papirer (Signalement lavet af din dyrlæge), chip nr. og en blodprøve til APSL. Det kan tage måneder, måske næsten et år, før man harsine papirer på sit registrerede føl. Det koster ca. 84 Euro for ikke medlemmer og ca. 42 Euro for medlemmer (check eller kontant betaling)

For hopper gælder det, at en inspektion af dommere skal se hesten og godkende eksteriør og den skal vises i skridt og trav for hånden (normalt vises de med show kapsun i læder).Det er valgfrit om den vises redet, her dog min4 år. Minimum alderenpå hopper, der skal stilles til kåring, er 3 år derer ingen max alder. Hoppen skal blot vises i god stand. Det koster ca. 215 Euro for ikke medlemmer og ca. 107 Euro for medlemmer, for registreringen hos APSL.

For hingstene gælder det at den kan fremvises fra 4 år og op. Dommerne skal se hesten og godkende ekstriør og en rideprøve i skridt, trav og galop (normalt vil man vise dem i traditionelt portugisk rideudstyr, men er det ikke muligt – kanalmindeligt udstyr bruges).

Man kan med fordel vente til hingstene har fået opbygget en del muskler, da det vil give bedre point. Der er ingen max.alder på kåring af hingste, blot skal den vises frem i god kondition. De kan, via afkom og præstationer eller hvis dommerne finder den exceptionel, viderekåres til “Recomended”, “Merit” hingst. Fra 2010 må en alm. kåret hingst bedække op til 20 hopper pr. år. En “Recomended” eller “Merit” hingst kan bedække ubegrænset.

Den 21 juni 2013, blev den danske lusitano forening godkendt som en forening under APSL. Dette betyder, at fremover vil medlemmer af Lusitano foreningen i Danmark, have samme priser som medlemmer af APSL på kåring, registrering af føl osv.

Dette betyder så også, at alle disse sager fremover skal håndteres og sendes ind af den danske forening.