Kåring af Lusitanoheste

Lusitanoforeningen tilstræber at afholde kåring af avlsheste hvert år, skiftevis øst og vest for Storebælt. Det er kun APSL-godkendte dommere, der kan kåre Lusitanoer. I samme forbindelse afholdes også Model & Movement-konkurrencer, hvor vallakker også kan deltage.

Officielle klasser til Model & Movement

Hestene bedømmes på kropsdele, bygning og bevægelser. Man kan få point fra 1-10, får heste under 5 point på et punkt er hesten ikke godkendt, får den mere end et 5 tal bliver den ikke godkendt, får den flere end 2 gange 6 taller eller der under, bliver den ikke godkendt.  Minimum point er 64 point for en godkendt hest– max point er 100 og det er der ingen der får.

Punkterne ryg, ben, bevægelser og over all vurdering bliver ganget med 1,5, da der lægges særlig vægt på disse punkter.

Point over 70 er rigtig godt, over 80 er super godt.

Manglende træning kan give dårligere kårings resultater. De punkter hvor træning kan gøre er en forskel er,

1)  Halsen, hvis hesten har underhals vil den få et 6 tal for halsen

2) Skulder, hvis den har en stejl skulder men stadig formår at få benet op og frem, kan det være med til at hæve karakteren

3) Gangarter, her kan træning gennem større styrke, give bedre bæring, potentielt højre point.

De sidste point er baseret på knogle struktur, de er svære at gøre meget ved.

Hesten kan sagtens senere være vokset ind til en top klasses avlshest. (ca. 1998 begyndte man at give noget lavere point, så heste før og efter det årstal, kan man dårligt sammenligne).

Ved kåringen får både ejeren og publikum er rigtig god forklaring på hvad der ligger til grund for dommerens bedømmelse af hesten.

Når du skal have kåret en hingst:
Du tilmelder dig kåringen (hvis der afholdes dette år) på mail: bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk. Du skal udfylde en blanket som du får tilsendt pr mail.
Inden din hingst stilles, skal der udtages et spermogram (sædkvalitetstest), som skal være bestyrelsen i hænde senest 30 dage før kåringen. Spermogrammet sender bestyrelsen til APSL, som vurderer det og giver besked om din hingst kan stilles eller ej.
Når du kommer til kåringen skal hingsten først fremvises under rytter og siden bedømmes uden udstyr (sadlen tages af). De nærmere betingelser fås af bestyrelsen på mail: bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk

Med i prisen for kåringen indgår gebyr til dommer og reg. af hingsten. Vi forbeholder os ret til kun at afholde kåringer, når der er tilmeldt nok deltagere.
Hingste der bruges til avl skal kåres senest samme år som første føl fødes. Ellers vil føllet blive reg. som cruzado.

Når du skal have kåret en hoppe

Du tilmelder dig kåringen (hvis der afholdes dette år) på mail: bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk. Du skal udfylde en blanket som du får tilsendt på mail, inden kåringen og sende denne til bestyrelsen. Når du kommer til kåringen, skal hoppen enten fremvises under rytter eller for hånd (med kapsun eller trense) – under visse betingelser, kan hoppen også vises løs på en indhegnet bane. De nærmere betingelser fås af bestyrelsen på mail:bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk.

Med i prisen for kåringen indgår gebyr til dommer og reg. af hoppen. Vi forbeholder os ret til kun at afholde kåringer, når der er tilmeldt nok deltagere. Hopper der bruges til avl skal kåres senest samme år som første føl fødes. Ellers vil føllet blive reg. som cruzado.

Hvis du vil have bedømt din vallak eller plag.

Dette er muligt, ved at deltage i Model & Movement, som bliver dømt af den portugisisk dommer i forbindelse med kåring.