Stambogen

I stambogen deler man stamhestene op i 6 hovedlinier med 5 hingste og 1 hoppe som hver kommer fra en af de 4 hovedlinier ( Veiga, Andrade, Alter Real eller Coudelaria Nacional). Disse 6 heste har i særlig grad bidraget til og præget racen til det den er i dag med deres DNA og de blev tilført stambogen for at bevare overblikket over indavl og linieavl. Indavl er et problem i alle lukkede stambøger og man er ofte nød til med mellemrum at åbne op for nyt DNA eller krydse linierne for at forhindre degeneration. Blodet af disse heste bliver vist i procenter, som viser hvor mange procentdele de forskellige stamheste er på den pågældende hest og den viser graden af indavl/linieavl i den enkelte hest.
Ordet “stamheste” dækker derfor ikke over at det var disse der grundlagde racen – den har eksisteret i tusinde år i en meget ren form. Disse stamheste blev indført i papirerne kun for at man nemmere kunne tjekke indavlsprocenten

Følgende heste udgør de 6 stamheste:

Agareno (MV)

Veiga (MV). Hingsten Agareno født i 1931, efter Lidador (MV) x Bagocha (MV).

Destinado (DH)

Dominiquez Hermonas (DH). Hingsten Destinado født i 1930, efter Alegre II (DH) x Destinada(DH).

Primoroso (DH)

Dominiquez Hermonas (DH). Hingsten Primoroso født I 1927, efter Presumido (DH) x Primorosa II (DH)

Hucharia (CN)

Coudelaria Nacional (CN). Hoppen Hucharia født i 1943, efter Cartujano (APT) x Vizcaina (MRB).

Regedor (AN)

Alter Real (AN) Hingsten Regedor født I 1923, efter Gaivoto (AR) x Gavina (AR)

Marialva II (APM)

Atonio Fontes Pereira de Melo (APM) Hingsten Marialva II født i 1930, efter Marialva (APM) x Campina (APM).