Foreningen

Lusitanoforeningen i Danmark blev stiftet i december måned 2006 hos Katrine Boelsgaard på Teglbrændergården. 6 personer var tilstede og derved blev foreningen dannet og bestyrelsen stiftet, uden brug af stemmesedler. Foreningen er endnu lille og da heller ikke anerkendt som forening under Landskontoret for heste, men da antallet af Lusitano heste i Danmark er steget markant siden 2005, så bliver det forhåbentlig snart en realitet. Vi håber at vi får mange nye medlemmer, så vi kan komme igang med at afholde arrangementer og mødes. Du kan melde dig ind i foreningen ved brug af indmeldelsesblanketten. Se udviklingen af antallet af heste i Danmark under siden:

Du er velkommen til at kontakte os omkring alt der vedrører racen; du kan se bestyrelsens medlemmer og kontaktinformationer under kontakt.

Alt papirarbejde går automatisk via os til APSL. Dvs. bla. ejerskifte, føl registrering mm. Når du er medlem af foreningen kan du modtage nyhedsbreve, du kan deltage i foreningens arrangementer, shows, kåringer mm. Og du kan få diverse ydelser til halv pris. Du kan også søge kørsels tilskud hvis du deltager i arrangementer der reklamerer for Lusitano racen.

Tilskud fra foreningen: Vi yder tilskud til medlemmernes aktiviteter mht kørsel over broen, til shows olign aktiviteter der fremmer kendskabet for racen i DK. Tilskuddet er op til kr 325 i alt pr vej (svarende til en alm. Personbil over øresundsbroen). Vi arbejder på at vi i fremtiden også kan yde tilskud til andet kørsel. (eks landfast kørsel). Eneste krav fra os for at yde dette tilskud er, at det tydeligt skal fremgå at equipagen er en Lusitano/ hører til foreningen. Dvs der rides med logo underlag, vest eller andet hvor racens navn eller foreningens logo tydeligt fremgår. Dette må ikke bæres skjult.