APSL Godkendte hingste som er i Danmark
Medlemmer kan gratis få opslag omkring egne avlshingste, Stutteri eller Lusitano heste til salg på Foreningen hjemmeside og Facebook side og gruppe.
Det kræver bare at I sender oplysningerne til bestyrelsen – evt. mail bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk
Avlshingst opslag på hjemmesiden (og vi deler også på Facebook) skal indeholde følgende:
· Avlshingstens navn
· “tekniske data” kåring/stamtavle/genetisk profil – evt. som billede fra APSL online public studbook
· Evt. beskrivelse af primær (og evt. sekundær) “blodlinjer”
· info om køl/frost/naturlig bedækning
· Max 1-2 billeder
· kort tekst om hingstens uddannelsesniveau/sind (maks 2-3 linjer)
· kontaktoplysninger (evt. hvor den befinder sig i DK)
Corvo

Født:  2007  – Avler: Casa Agricola Niza Mariano
Linje: SA og CN  –  NIN: 228738 –  Sæd: frost
Højde: 160 cm –  Point: 69 – Indavls %: 5,2, Farve: Skimmel
Ejer: Iris Rico, rico_iris@hotmail.com, 51608320

Ejerens beskrivelse: Skimmel med et hvidt perlemors shine og hvide pigmenteringer. Højde 160 Alder 15 år Udd niveau M med øvelser derover piaff, passage, har endnu ikke været startet i Danmark. Har tidligere været brugt til WE i Portugal. Corvo kom til Danmark i 2019, han er en hest,som elsker at arbejde og være i hænder, kunne han få lov ville han nysgerrig følge en rundt dagen lang, som er trofast hund. Corvo er nem i daglig omgang, går glad i trailer og let at ride sammen med andre heste på tur og i ridehus. Han er en typisk lusitano med gode bevægelser og et smukt eksteriør.

Xadrez

Født:  2003 – Avler: Pedro Ferraz da Costa DR.
Linje: MV  –  NIN: 204137 –  Sæd: kølesæd
Højde: 160 cm –  Point: 67,5 – Indavls %: 8,03 – Farve: Palomino
Ejer: Nadja Maria Bieler, www.owec.dk

Ejerens beskrivelse: Han er en hingst med et særdeles racetypisk temperament. Han er loyal, intelligent, enormt høflig og behagelig i al håndtering. Han har masser af power, arbejdsiver og tænding, men også den berømte “sluk” knap. Den ideelle partner til fest og dagligdag. Han er uddannet til Grand Prix niveau i dressur og en del øvelser fra skolen over jorden og “tricks”. Bør udelukkende bruges på storrammede hopper med god overlinje og mere racetypisk hoved.

Fado

Født:  2010  – Avler: Antonio Paim
Linje: MV og CN  –  NIN: 240864 –  Sæd: naturlig eller køl
Højde: 167 cm –  Point: 73 – Indavls %: 0,97, Farve: Skimmel
Ejer: Marita Aune Fjelsted

Ejerens beskrivelse: Fado er en eminent hingst med det optimale sind. Høflig, nem og meget flink i al omgang. Han er 167 cm, har startet MA, springer 120 cm. Bedækket naturlig, eller køl. Inseminering/opstaldning under ordnede forhold tilbydes på stedet, Stald NorDen, hvor vi har reproduktionsklinik. Afkom fra 2021 kan ses.

Noitibo

Født:   – Avler:
Linje:  –  NIN: –  Sæd: kølesæd
Højde: 157 cm –  Point: 66,75 – Indavls %:  – Farve:
Ejer:

Ejerens beskrivelse:

Hercules

Født:  2012  – Avler: Coudelaria Simões, Irmãos
 NIN: 265040 –  Sæd: kølesæd
Højde: 162 cm –  Point: 68 – , Farve: Skimmel
Ejer: Husted Horse / Henriette Husted Winther https://foelle-strandgaard.dk/dansk/forside

Ejerens beskrivelse:

Boemio

Født:  2006  – Avler: Quinta da Lagoa
Linje: MV  –  NIN: 220297 –  Sæd: kølesæd
Højde: 168 cm –  Point: 76 – Indavls %: 14,58, Farve: Skimmel
Ejer: Nadja Maria Bieler https://owec.dk/lusitano-studfarm/boemio

Ejerens beskrivelse: En hingst af absolut topkvalitet i både blodlinjer og eksteriør. Overlegen bevægelse over middel, og med stor lethed for samlende øvelser. Han er uddannet til Grand Prix niveau i dressur og er en hest med et fremragende temperament! Han er tro mod racens idealer i alle kriterier! Han avler meget racetypiske afkom med bevægelser over middel, karakteristisk eksteriør og ansigt, samt et særdeles stærkt fundament og fantastisk temperament. En hingst i absolut topklasse der også egner sig til forbedring af svagheder hos alle hoppetyper. Suverænt den højest kårede avlshingst i Danmark og med stor ros for afkom fra APSL dommer Joao Ralao.