Iberisk hesteweekend april 2022
Der afholdes Iberiske hesteweekend igen da det har været en stor succes de 3 gange vi har afholdt det.
Det er super hyggeligt alle kan være med der ejer pre lusitano cruzado uddannelsestrin ingen krav.
Der vil igen være kurser dressur we konkurrencer dressur spring og måske der kommer nye tiltag.
Boxpris 175 kr pr nat incl halm, hø kan tilkøbes.
Dressur spring klasser 50, kr pr. klasse.
Vi har plads til 20 heste og alt er med forbehold da vi ikke 100 prc kan sige om stedet er solgt det tvivler vi dog på men kan også være nye købere er intra i at vi holder det.
For jer der vil have boxe kan der indbetales dep på 50, kr pr. box som selvfølgelig tilbagebetale hvis det ikke bliver til noget.
Det er først til mølle.
For tilmelding: https://fb.me/e/25XO8cPnc
Endelig tilmelding 1.4.2022 og bliver det af en eller anden grund ikke til noget tilbagebetales dep. der.
Vandrepokal til dem der viser deres heste frem

Lusitanoforeningen har en vandrepokal som man, som medlem af foreningen kan vinde for 1 år ad gangen.

Indsend dine resultater til foreningen inden generalforsamlingen (senest 20 februar) på mail bestyrelsen@lusitanoforeningen.dk

Resultaterne er pr equipage og der er et point system fra klub til internationale stævner eller deltagelse i arrangementer hvor man har opnået et resultat med sin Lusitano.

Vandrepokal

Vandrepokalen er skabt af Kunstner Lykke Bianca Petersen og har tidligere været vundet af Susie Jacobsen/Fado 2018 Christina Bye Winding/ Esplendida 2019 Susie Jacobsen/Fado 2020

Blomsterbuket som skulderklap
Til generalforsamlingen i Lusitanoforeningen har vi hvert år uddeling af vandre trofæ og skulderklap.
Vandre trofæ (pokal) er vist tidligere på siden, og kan vindes af en equipage der har været ude og vise sig frem til arrangementer/konkurrencer/shows.
Skulderklap går til en person der har gjort noget særligt for foreningen.
Det kan være mange forskellige ting.
Klappet sidste år gik feks til Nadja for at have beriget bestanden i DK med 30+ Lusitano heste.
Det kan også være en ekstra insats i foreningens arbejde, eller at starte en tradition med Lusitano dag, som Katrine feks har gjort med stor succes.

Forbogstav systemet for PSL heste og avls krav

Lusitanoheste navngives efter det år de er født. Se her hvad vi er nået til.

Lusitano Thoroughbred Horse | Lusitano Horse (cavalo-lusitano.com)

Online PSL register

Her link til APSL Lusitano breed studbook Regulation 2022

Stud-Book Rules | APSL – Lusitano Horse (cavalo-lusitano.com)

Avlshingsten FIRME

Mange af vores skønne lusitanoer har Firme (Andrade-hingst) i stamtavlen via een af hans 5 mest kendte og brugte sønner.
Men vidste du at Firmes far var en spansk hingst?
Dengang fandtes der kun “den iberiske hest” – løst opdelt mellem lusitanoerne fra Lusitanien (Portugal) og andalusierne fra Andalusien (Spanien).
Det var først i 1967 at avlen “skilt ad”, stambøgerne lukket og racerne PSL og PRE opstod, som vi kender dem idag.